diumenge, 14 de desembre del 2008

Festa alemano-polaca

Vaja, d'uns amics nostres, ella alemanya, ell polonès. Va ser el cap de setmana passat i ens van preparar algunes coses típiques nadalenques dels seus països.

A Alemanya, és típic el mulled wine (en anglès), glühwein (en alemany). És un vi dolç calent que es ven generalment als mercats de Nadal, per no pelar-te de fred mentre camines entre figuretes i arbres de nadal.

És molt fàcil de fer i està molt bo, tot i que al principi el vi calent em feia una mica d'angunia, sobretot aquell dia, que anavem en màniga curta. La recepta de la Manja és aquesta:

Ingredients:

- vi negre
- sucre
- uns 6 palets de canyella
- 12 "clavos" (sabeu què és? és que no sé com es diu en català)
- 2 taronges tallades a llesques (sense la pell)

- es posa el vi en una olla gran i s'escalfa a foc lent
- quan està calent, afegir el sucre i remenar fins que es desfaci
- escalfar més, però no deixar que bulli
- afegir la taronja i deixar escalfar una bona estona a foc lent
- quan està fet s'ha de retirar la taronja perquè sinó es veu que deixa mal gust

És molt igual al vin chaud francès que una vegada vaig provar quan vaig anar a esquiar als Pirineus. Tots els països del nord d'Europa o els llocs on hi fa molt fred tenen la seva versió particular.

L'altra cosa que ens van donar és stollen, una mena de coca-pastís-brioix, molt dens, amb molts fruits secs, d'aquests que te'n menges un i ja no has de menjar res més en tot el dia. No estava malament però a mi no em va emocionar massa.

I per la part polaca, hi va haver una degustació de vodka (que a Polònia ho pronuncien vudka). Segons en Bartosz el vudka es va fer per primera vegada a Polònia, no a Russia, però en realitat ningú ho sap del cert. Molts vodkes d'allà són de patata, però només en vam provar un d'aquests perquè diguessim que en Bartosz en va provar masses quan era més jove i ara ja no els pot ni olorar. El que vam tastar es diu Chopin i es pot trobar també a les botigues de San Diego.

Va anar servint xupitos como loco i no vaig poder veure el nom de totes les ampolles, però el que segons ell és un dels millors es diu Żubrówka Bison Grass. Es fa a partir de sègol i és una ampolla amb dibuix d'un bisó i que té un bri d'herba a dins. Aquest li porten especialment de Polònia.

Una de les coses bones de San Diego és que coneixes gent de tot arreu. Hem conegut naturalment americans, però també mexicans, australians, tailandesos, coreans, francesos, alemanys, holandesos, anglesos, escocesos, suissos, polacs, xinesos, indis, nepalís... inclús uns nois de Madrid! I entre festes i sopars arribes a provar infinitat de coses i conèixer gustos diferents sense moure't d'una mateixa ciutat. I, molt més que la feina, aquesta experiència és una de les coses que més m'han agradat de viure aquí.

6 comentaris:

El Gordo Cabrón ha dit...

aquest vi el vaig tastar jo a Pas de la Casa. En francés li deien "vin chaud" (vi calent). Està boníssim.

El Gordo Cabrón ha dit...

vale... ara m'he acabat de llegir l'entrada... veig que tu també venies... :P

El Gordo Cabrón ha dit...

i en vodkas jo sempre he estat fan de la parella barata moskovskaya y stolichnaya.

ara bé, també els vaig acabar agafant fàstic.

Laia ha dit...

sí, jo també els vaig agafar fàstic... La veritat és que la nit abans vaig sortir i al dia següent no tenia l'estómac per vodkas. I el paio se'ls pren tipu chupito, 100% de vodka, així que no en vaig provar cap. Però l'Àlex sí que va fer el tast i va dir que no tenen ni punt de comparació amb les típiques colònies que et posen pels bars de Barcelona.
Ara, la cara d'haver xupat 30 llimones i la tos després de beure el chupito no li va treure ningú.

El Gordo Cabrón ha dit...

el meu "nunca mais" va venir en una macrofesta de sant joan a l'estació del nord. després d'haver-me pimplat cinc combinats, amb el sisé i últim tiquet em vaig demanar un moskovskaya sol(per que pugés més que era l'ultim), i com és normal me van posar mig tubo. Li vaig dir al paio que l'omplís sencer, i el tiu em va dir que no me'l pendria. Llavors vaig fer la gracieta de dir-li "si me'l prenc d'un glop me'n dones un altre gratis" i així ho vaig fer. Dos gots de tubo de vodka fins a dalt i sense gel d'un glop.

Els meus amic em van perdre la pista i jo em vaig despertar a un banc del parc passades les 11 del matí, amb tota la solanera picant la cara, una vella donant de menjar el coloms al costat meu i els meus pares trucant als hospitals...

i vaig dir... "...vamos a ir pasando ya del vodkita..."

Laia ha dit...

jajaja, ja me'n recordo de la teva mitica historia... jo no tinc res semblant per explicar, ni tant sols recordo si era algun dia de festa o un cap de setmana mes desmelenao que de costum. Pero sempre que oloro vodka aprop algo em diu en el meu interior que tambe "...vamos a ir pasando ya del vodkita..."